Permalänk
Medlem

Problem med XMP-profil.

Jag byggde en ny PC för ca 2 mån sen. Intel 13700K, MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI och 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5.
Tyvärr får jag inte igång minnet i något annat än default 4800MHz, varken XMP-5600 eller XMP-6000 vill POSTa. Får hårdresetta ett par gånger tills BIOS spottar ur sig "Memory overclock failed" så jag kommer in i BIOS och kan disabla XMP.
Några tips? Minnet finns med på MSIs lista på kompatibla minnen, så borde inte XMP-profilerna fungera då utan strul?

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Skrivet av Preed:

Jag byggde en ny PC för ca 2 mån sen. Intel 13700K, MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI och 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5.
Tyvärr får jag inte igång minnet i något annat än default 4800MHz, varken XMP-5600 eller XMP-6000 vill POSTa. Får hårdresetta ett par gånger tills BIOS spottar ur sig "Memory overclock failed" så jag kommer in i BIOS och kan disabla XMP.
Några tips? Minnet finns med på MSIs lista på kompatibla minnen, så borde inte XMP-profilerna fungera då utan strul?

Troligen dassig minneskontroller i processorn inga garantier den klarar över vad intel specar som default som minneshastighet dock borde den funka med med ddr5 upp till 5600Mhz iom det är vad som stöds på cpun.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det ser ut i bios på MSI, men på min Gigabyte var jag tvungen att välja rätt chip för att det skulle fungera. Jag hade Samsung, Hynix och Micron att välja på (hade Hynix i mina)

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Troligen dassig minneskontroller i processorn inga garantier den klarar över vad intel specar som default som minneshastighet dock borde den funka med med ddr5 upp till 5600Mhz iom det är vad som stöds på cpun.

Se om du kan lyckas få datorn att boota upp memtest86 å kör nått dygn minnestest å se hur mycket error minnena spottar ur sig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat till senaste bios? Sådant kan påverka stabilitet.

Permalänk
Medlem

Jag har kört Windows 10 inbyggda "Minnesdiagnostik" och den hittade inga fel, dock med default 4800MHz CL40.
Har senaste BIOS, även provat 2 andra versioner.

Visa signatur

/ Preed
[ Intel i7 13700K ] [ MSI MAG Z790 Tomahawk WIFI ] [ 2x32GB Kingston Fury Beast 6000MHz DDR5 ] [ Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB ] [ Noctua NH-D15 chromax ]

Permalänk
Skrivet av Preed:

Jag har kört Windows 10 inbyggda "Minnesdiagnostik" och den hittade inga fel, dock med default 4800MHz CL40.
Har senaste BIOS, även provat 2 andra versioner.

Windows inbyggda minnesdiagnostin är ganska skräp... Men visst bättre än inget test alls.

Beställ ett paket minnen till å testa med se om de går att köra fortare om inte så är det något annat som inte pallar med och kan du skicka tillbaka dem innom 14 dagar på öppet köp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Preed:

Jag har kört Windows 10 inbyggda "Minnesdiagnostik" och den hittade inga fel, dock med default 4800MHz CL40.
Har senaste BIOS, även provat 2 andra versioner.

Hos Asus finns det åtminstone tre olika XMP profiler.
Finns detta hos MSI också?

XMP 1 = Den profil som moderkortstillverkaren har provat med just dessa minnen och moderkort
XMP 2 = Minnets egna standardprofil för XMP
XMP Tweaked = En "förbättrad" version av XMP 1 hos Asus

Kolla om du har något liknande. Den profil som har störst sannolikhet att fungera är XMP 1. Men som sagt detta är Asus inställningar.

En till fråga. Hur har du monterat minnena? Vilka slots?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Hos Asus finns det åtminstone tre olika XMP profiler.
Finns detta hos MSI också?

XMP 1 = Den profil som moderkortstillverkaren har provat med just dessa minnen och moderkort
XMP 2 = Minnets egna standardprofil för XMP
XMP Tweaked = En "förbättrad" version av XMP 1 hos Asus

Kolla om du har något liknande. Den profil som har störst sannolikhet att fungera är XMP 1. Men som sagt detta är Asus inställningar.

En till fråga. Hur har du monterat minnena? Vilka slots?

Men det är inte heller garanterat att det fungerar. Om det inte fungerar prova sätt på XMP men ställ Mhz till 5800mhz.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade också problem med xmp när jag byggde min.
Det som gjorde att jag fick det hela att fungera var att ställa in spänning och sådant manuellt, då var det inga problem.

stavfel